Afra & Tobia Scarpa
Afra Bianchin (1937–2011) i Tobia Scarpa (ur. 1935)
Afra Bianchin i Tobia Scarpa poznali się podczas studiów architektonicznych na Uniwersytecie w Wenecji, które ukończyli w 1957 roku. Spotkanie to zapoczątkowało ich partnerską relację – zarówno w życiu, jak i w pracy – oraz karierę, która wywarła znaczący wpływ na rozwój włoskiego designu lat 70. i 80. XX wieku.
Działalność duetu Scarpa odegrała istotną rolę w kształtowaniu złotej ery włoskiego wzornictwa „Made in Italy”. Ich prace wyróżniają się modernistyczną estetyką, mistrzowskim wyczuciem formy oraz nieustannym poszukiwaniem nowych rozwiązań technologicznych i estetycznych.
Twórczość Afry i Tobii Scarpa obejmuje szerokie spektrum – od architektury i szkła artystycznego po przedmioty codziennego użytku i ekskluzywne meble. Każdy z ich projektów łączy innowacyjność, funkcjonalność i głęboki szacunek dla rzemiosła, dzięki czemu duet pozostaje jednym z najważniejszych punktów odniesienia w historii współczesnego włoskiego designu.
Ich wspólna twórczość miała ogromny wpływ na rozwój włoskiego designu drugiej połowy XX wieku. Łączyli modernistyczną prostotę z wyrafinowanym rzemiosłem i głębokim zrozumieniem materiału.
Współpracowali m.in. z Cassina, B&B Italia, Flos, Knoll, Venini i Gavina. Stworzyli wiele ikon designu, takich jak:
-
Sofa Soriana (Cassina, 1969) – nagrodzona Compasso d’Oro za innowacyjne połączenie komfortu i formy,
-
Krzesło Pigreco (1959) – pierwsze dzieło Tobii Scarpa, symbol nowoczesnego włoskiego wzornictwa,
-
Lampa Papillon (Flos, 1973) – lekka, rzeźbiarska forma o dynamicznej linii,
-
Krzesło 121 i stół 777 (Cassina, 1965) – przykłady idealnej równowagi między konstrukcją a estetyką.
Twórczość duetu Scarpa łączy funkcjonalność, elegancję i trwałość, a ich projekty do dziś pozostają ikonami światowego designu.