Afra & Tobia Scarpa

Afra Bianchin (1937–2011) i Tobia Scarpa (ur. 1935)

Afra Bianchin i Tobia Scarpa poznali się podczas studiów architektonicznych na Uniwersytecie w Wenecji, które ukończyli w 1957 roku. Spotkanie to zapoczątkowało ich partnerską relację – zarówno w życiu, jak i w pracy – oraz karierę, która wywarła znaczący wpływ na rozwój włoskiego designu lat 70. i 80. XX wieku.

Działalność duetu Scarpa odegrała istotną rolę w kształtowaniu złotej ery włoskiego wzornictwa „Made in Italy”. Ich prace wyróżniają się modernistyczną estetyką, mistrzowskim wyczuciem formy oraz nieustannym poszukiwaniem nowych rozwiązań technologicznych i estetycznych.

Twórczość Afry i Tobii Scarpa obejmuje szerokie spektrum – od architektury i szkła artystycznego po przedmioty codziennego użytku i ekskluzywne meble. Każdy z ich projektów łączy innowacyjność, funkcjonalność i głęboki szacunek dla rzemiosła, dzięki czemu duet pozostaje jednym z najważniejszych punktów odniesienia w historii współczesnego włoskiego designu.

Ich wspólna twórczość miała ogromny wpływ na rozwój włoskiego designu drugiej połowy XX wieku. Łączyli modernistyczną prostotę z wyrafinowanym rzemiosłem i głębokim zrozumieniem materiału.

Współpracowali m.in. z Cassina, B&B Italia, Flos, Knoll, Venini i Gavina. Stworzyli wiele ikon designu, takich jak:

  • Sofa Soriana (Cassina, 1969) – nagrodzona Compasso d’Oro za innowacyjne połączenie komfortu i formy,

  • Krzesło Pigreco (1959) – pierwsze dzieło Tobii Scarpa, symbol nowoczesnego włoskiego wzornictwa,

  • Lampa Papillon (Flos, 1973) – lekka, rzeźbiarska forma o dynamicznej linii,

  • Krzesło 121 i stół 777 (Cassina, 1965) – przykłady idealnej równowagi między konstrukcją a estetyką.

Twórczość duetu Scarpa łączy funkcjonalność, elegancję i trwałość, a ich projekty do dziś pozostają ikonami światowego designu.