Nanna Ditzel

Nanna Ditzel (1923-2005), ze swoją postmodernistyczną postawą i buntem przeciwko tradycji, stała się czołową postacią odnowy duńskiego designu w latach 90., długo po swoich 70. urodzinach. Bardzo często jej prace miały subiektywny punkt wyjścia, który był sprzeczny z konkretnymi problemami do rozwiązania. Miała jednak niesamowitą zdolność przekształcania swoich artystycznych marzeń w bardzo funkcjonalne i celowe projekty.

Nanna Ditzel urodziła się w Kopenhadze w Danii w 1923 roku. Szkoliła się jako stolarz, zanim studiowała w Szkole Sztuki i Rzemiosła oraz Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze. Zawsze inspirowały ją wyzwania związane z nowymi materiałami i technikami. Nanna była pionierem w dziedzinie włókna szklanego, wyrobów z wikliny, gumy piankowej i różnych dyscyplin, takich jak stolarstwo, biżuteria, zastawa stołowa i tekstylia. Niektóre z jej najbardziej znanych projektów w tej dziedzinie to tkanina „Hallingdal” dla Kvadrat i jej biżuteria dla Georga Jensena.

W latach 1968-1986 Nanna mieszkała w Londynie, gdzie założyła międzynarodowy dom meblowy Interspace w Hampstead. W 1989 roku związała się ściśle z Fredericią, poczynając od „Bench For Two”. Współpraca między Fredericią i Ditzelem przekształciła się we wzajemne partnerstwo, a udane wprowadzenie krzesła Trinidad w 1993 roku było punktem zwrotnym w historii Fredericii, ustanawiając Nannę Ditzel drugim po Børge Mogensenie projektantem domu we Fredericii. Nanna zmarła w 2005 roku, ale jej bezkompromisowe podejście silnie wpłynęło na kulturę i rozwój produktów Fredericii.